Its.. PeNTaGoNisT.

Assalamualaikum.

Terima kasih melawat blog ku anie. Nada banyak hal atau perkara lah sini anie. Blog ku anie ganya pasal hal-hal yang ada pada diri, persekitaran dan hobi ku :)

Pictures, RC Pictures, Car Pictures sama Random Story atu merupakan kategori untuk kemudahan biskita untuk mencari pos ku yang lalu. Setiap link dalam blog ku ani adalah dari blog ani sendiri dan Insya Allah ada jua link sedikit dari luar blog ku anie.

Luan-luan paning kan mengunjar. Cari saja taya arah Arkib Blog ku atu.

So, try to check it out lah :) Have a great day all.

Khamis, 11 Jun 2009

Proper driving position.

Assalamualaikum.

Ani sedikit sebanyak pesanan yang ingin ku sampaikan pada pemandu-pemandu kereta yang membaca blog ku anie. Barangkali sekadar lang ganya tapi peranan cara duduk atau gaya memandu seharian kitani anie ada efek jua ketika memandu.

Slim thug cool driving.

Nda ku tahu cemana mesej ani kan ku sampaikan tapi bisai cara kongsi cerita. Asalnya daulu masa ku sitat pandai mendriving kereta anie, cara duduk ku nda asing nda bukan cara duduk yang paling relax. Cara relax ani maksud ku, kerusi kereta untuk ku menyandar ku rebahkan randah, bahagian punggung pula ku jauhkan sangat. Atu supaya, kaki ku ada ruang udah atu jarak badan ku dari stereng jauh sangat.

Hasil dari cara duduk ku atu rupanya.. Membuatkan ku terlampau relax, ia mudah bagi ku untuk tetidur terutamanya masa-masa mengantuk. Selain daripada atu jua, sungguh pun tani dalam keadaan sedar, namun dengan jarak yang jauh atu menyebabkan tani kurang pasti tentang munung (hadapan atau depan kereta tani). Dalam situasi atu, apa yang ku nampak kurang jelas dan juga kurang pasti antara jarak kereta tani dengan kereta hadapan. Anggaran kereta tani dengan kereta yang lain sukar untuk dipastikan.

Pada masa yang sama, pedal minyak dan brek, alatnya dari kaki ku kesana, amatlah sukar dimana aku hanya menjunyak sedikit bahagian pedal keduanya (samaada dalam keadaan menekan minyak atau brek). Kesudahannya disini, jika sekiranya kitani dalam situasi yang tidak disangka seperti "melintasnya kucing atau apa sahaja binatang yang sewaktunya" tanpa kesedaran kitani, kemungkinan peluang atau chances untuk membrek amatlah tipis. Pasal apa tu nah? Pasal tani punya posisi duduk amatlah relax.

Actually inda ku tahu cemana kan explen ah, walaupun cematu aku dapati banyak negatifnya kalau memandu secara "lay back too low" anie. Ala-ala macam pemandu hip hop hanya sekadar melihatkan sebahagian paras mukanya (bukan lagi badan tu ah!) melalui dari ceramin pintu masuk :S

Dis ain't snoop dog baby.

Dalam sepanjang beberapa lama anie sejak terjadi satu insiden dimana kediaku sikit lagi atau nyaris nyaris melanggar stabil jalan raya masa ku on the way pulang dari uni pada akhir lewat malam selepas membuat tesis. Keadaan kerusi ku seperti gambar yang telah dipaparkan. Tambahan lagi dengan keadaan yang mengantuk, tangan sebalah kiri ku ampaikan kebelakang head rest ku. Terlalu relax dimana ia membuat ku menambah mengantuk dan nda ku sangka-sangka aku sudah tertidurrrrr.

Bisainya, parking siring jalan, turn on alarm hp, take a nap, sambung journey later kalau jauh tempat kan dituju. Walaupun taya ganya KB to Muara, jangan jua luan-luan dibiarkan eh!!

Alhamdulilah nda apa-apa buruk yang terjadi hanya setelah ku menyedari kereta ku makin kesiring dalam kelalaian ku mengantuk atue. Tarus ku tebangun atu kedua belah tangan memegang stereng dan membetulkan balik jalan raya dimana kereta ku atu luan-luan kan begisil sama pagar lebuh raya. Awue! mun berujuh, dua perkara kan ku pikirkan tu. Satu, apa cereta kan ku bual arah indung ku?. Dua, mun hancur kereta atu, bukan tah indung ganya kan berunding, kerajaan lagi tu.


Sejak dari atu, aku pun perlahan-lahan dan berjinak-jinak dengan membetulkan posisi duduk memandu yang betul seperti video yang telah dipaparkan dalam post ku anie. Alhamdulilah, sejak pengalaman ku atu nda jadi pengalaban dan telah menjadi pengajaran. Yakin ku dengan cara duduk ku masa anie ketika memandu menjadikan ku lebih alert, yakin, berwaspada dan apa saja tia yang pastinya aku nda lagi membantu sambil lewa. Mungkin antara kamo mengatakan cara sedemikian menjadikan sakit badan tia, terlampau "geek" (macam masa mengambil lesen daulu) dan sebagainya, atu mana saja tah kamo. Tujuan ku anie bukannya kan jahat atau apa ah. Mengigati saja. Kebaikannya bersama. Kamo cuba taya :) Apa-apa anie, bagi ku, pengajaran atau pengalaman yang paling berkesan dan efektif adalah "Self discovery" atau "Self explore". *Mun paham bisai* So, I wish you all good luck.

Ingin ku ingati pada semua, selain daripada memandu dalam keadaan mabuk, mauk, hayung, menggunakan ubat dsbnya adalah sememangnya salah dalam undang-undang dan termasuklah jua dalam keadaan mengantuk. Pecaya tah ku mun apa-apa hal dijalan raya punca pasal diri mengantuk (dan yang sewaktu dengannya) iaitu cuai memandu dijalan raya serta membabitkan kemalangan jalan raya, samaada cara individu atau berserta dengan orang lain, bukannya kan jadi excuse tu mengantuk ah. Masalah sama jua tu. Contohi saja kes pasal beberapa atlit basikal negara dalam latihan yang eksiden kena langgar uleh kereta. Ah! Punca eksiden bukan urang bebasikal mengantuk tapi pasal punca pemandu kereta mengantuk merujuh c durang. Na'uzubillah.

Satu hal lagi ah. Memandu anie memberi kesan arah kesihatan kitani, dari yang ku alami anie, antaranya ialah; dengan cara duduk yang betul boleh mengurangkan kembung perut kamo. Contohnya ah, selepas saja kamo abis makan atau mengasak makanan samaada dari restoran kah apa, kalo dengan cara duduk yang luan rebah atu, boleh membantu lagi keladusan perut kamo. Pasal apa, keadaannya sama seperti macam kamo makan terus melimpang :) Dengan cara duduk yang betul Insya Allah ia dapat membantu kamo dalam mengurangkang "chances" keladusan perut kamo. Selain daripada itu, dengan posisi duduk yang betul juga dapat membantu kamo disatu masa hari tua nanti nda mudah membungkuk. Tapi rajin-rajin jua menunggang minuman susu Anlene :) I might not a scientist but the possibility are there.

Happy safe driving. Ingati saja, jangan lupa membaca doa serta niat yang tulus dan juga, ingati orang tersayang ketika memandu.

Biar marah Alai kalo aher sampai, asalkan jiwa diri serta urang disekeliling jalan raya selamat. Biar sajuk makanan yang dibali untuk makan dirumah bersama isteri tersayang asalkan dapat makan sama-sama dari nda sampat langsung :) Na'uzubillah. Bab-bab uri aher datang kaja memacut driving laju nda tantu ujung puhun takut kena buang kaja pasal kena warning udah atu ikhtiar bangun awal lah tu ah. ;)

Thanx to Abit and JZA80 for the tips of proper driving sit stylo <3

Proper Driving Position